۱/۲۱/۱۳۸۶

The Little Mermaid


من معمولا عادت دارم هر جا می رم یه کوچولو در موردش می خوانم. خیلی دلم میخواست اینها رو اینجا بنویسم تا شاید به درد کسی خورد. اما خوب آن جور که دلم میخواد انکار حالا حالاها وقت نمی کنم بنویسم. اما یه چیزهای مینویسم شاید خوشتون آمد.
از شهر مالمو تو جنوب سوئد تا شهر Copenhagenاسمش رو نمی دونم فارسی چه طور بنویسم. فقط نیم ساعت با قطار راه هست . هر نیم ساعت هم یک قطار حرکت داره. بیشتر مسیر بین این دو شهر از میان آب گذر میکنه.
در سال ۱۹۹۱ دولت های سوئد و دنمارک قرار دادی بستند که یه پل ۱۶ کیلو متری دو کشور رو به هم وصل کند.(وقتی قطار از روی پل عبور می کند . پل مثل امواج دریا بالا پایین می رود. خیلی صحنه زیبایی هست و زیبا تر از آن که از کشوری به کشور دیگری می روی بدون مرز و پاسپورت چک گذرنامه و هزار کوفت زهر مار دیگر!!)
این پل تو سال ۲۰۰۰ ساخت شد و دو کشور بعد از ۷۰۰۰ سال بار دیگر به هم وصل شدند. تو سال های قبل از این دو کشور به واسط آب شدن یخ ها بیشون دریا به وجود آمد و از هم جدا شدند.
کشور پادشاهی دنمارک بعد از کشور ژاپن دارای قدمی ترین خاندان سلطنتی و پادشاهی هست.
دنمارک بزرگترین کشور دنیاست. بلکه درسته ! کشور دنمارک بزرگترین کشور دنیاست و پادشاه دنمارک بر سرزمین پهناور Greenlandو Faroe Islands حکم رانی می کند.
کشور دنمارک که جز اتحادیه اروجا هست طبق تحقیقات یونسکو به خوشبخت ترین مردم روی زمین هم شهرت دارد.
کرونا واحد پولی دنمارک از کرونا سوئد گرانتر و کلا به نظر من هیچ چیز تو دنمارک از سوئد گرانتر بود. مثلا French fries سایز کوچک تو دنمارک ۱۵ کرونا بود. که من همون رو تو سوئد ۱۰ کرونا می خرم با توجه به این که کرونا دنمارک هم گرانتر هست.
از همون ابتدا که وارد دنمارک می شی اختلاف رو به وضوح بین دو کشور حس می کنی. توالت های سوئدی به مراتب تمیز تر هستند. خیابانها دنمارک قدیمی و زیبا کم بیش با دست گل سگ ها تزیین شده اند ولی من تو سوئد اصلا این دست گل ها رو ندیدم کلا سوئد مدرنتر و نو تر و دنمارک قدیمی تر تاریخی تر به نظر امد.
بعد از خارج شدن از ایستگاه قطار اولین و چیزی که توجه شما را جلب می کند . Tivoli ( شهر بازی؟!!) هست. که البته به علت سرما زمستان بسته بود. ولی تو بعضی از سالن هاش شو و کنسرت اجرا می شد.
Little Mermaid مجسمه زیبا و دوست داشتی که نماد دنمارک هست. در کنار ساحل Copenhagen هر ساله میلیون بازید کننده دارد.
این مجسمه زن که در سال ۱۹۱۳ ساخت شده بسیار کوچک تر از آنی بود که تصور می کرد. فقط۱.۲۵متر بود با سینه های برهنه نیم انسان و نیمه ماهی به آب خیره شده . شاید به فکر رفتن دریا بزرگ یا حتی اقیانوس هست؟!!
این مجسمه زیبا که 1837Hans Christian Andersen
داستان زیبا برایش دارد زندگی و سرگذشت سختی داشته در سپتامبر ۱۹۶۱تمام مجسمه رنگ شد و موهش به رنگ قرمز در آمد. در سال ۱۹۶۳ تمامش به رنگ قرمز رنگ شد
در سال ۱۹۶۴ سر مجسمه از تنش جدا شده . در سال ۱۹۶۷رنگ شده در سال ۱۹۶۸۴ دست راست مجسمه رو شکستن. در سال ۱۹۹۰ یکبار دیگر قصد کردن سرش رو قطع کنند انکار موفق نشدند. در سال ۱۹۹۸ یکبار دیگر گردنش زده شد . در صبح ۱۱سپتامبر ۲۰۰۳ مجسمه در سر جایش نبود که بعدا تو آب پیدایش کردند در حالی که از سنگش کنده شده بود

وقت تمام شد اما باز می نویسم ادامه دارد

۲ نظر:

sadaf گفت...

سلام از اشنایی با شما خوشبختم خیلی خوب دانمارک رو معرفی کردین دقیقا همینجور هست من خودم از سوئد بیشتر خوشم میاد ولی نمیدونم چرا دوستای سوئدیم عاشق کپنهاک هستن با وجودیکه سوئد بنظر من خیلی باحالتره خوب دید هر کسی هم فرق داره . موفق باشین[گل]

sadaf گفت...

سلام از اشنایی با شما خوشبختم خیلی خوب دانمارک رو معرفی کردین دقیقا همینجور هست من خودم از سوئد بیشتر خوشم میاد ولی نمیدونم چرا دوستای سوئدیم عاشق کپنهاک هستن با وجودیکه سوئد بنظر من خیلی باحالتره خوب دید هر کسی هم فرق داره . موفق باشین[گل]

Lilypie 3rd Birthday Ticker