۹/۰۷/۱۳۸۷

از حقیقت تا واقعیت


از آب و هوای مزخرف کانادا که نه ماه سال آدم رو فلج و زمین گیر می کنه، از سیستم اداری و مهاجرتش هم که مهربانانه گذر کنیم.( آصلا و ابدا نمیشه رو این قسمت قضیه (اداره مهاجرتش)دست گذاشت بد جوری بوی گندش در میآید.) خیلی نخواهم سر به سر سیستم سر تا پآ اشکالش بذارم.
از سطح دستمزد های پایین و بسیار ناعادلش که بگذریم. ( بعد این بحث رو بیشتر باز می کنم.)بمونه واسه بعد!

یکی از بزرگترین اشکالاتی که به کشور کانادا وارد هست سیستم پزشکی و درمانی اش هست.

قضیه خیلی ساده و راحت هست. از خیلی ها که بپرسی که حسن کشور کانادا چیست؟! بهت میگه: آره یکی از بهترین سیستم پزشکی دنیا را داره، شما مریض می شی می ری بیمارستان یه قران پول نمیدی، بهترین امکانات و پزشکان در اختیارات هستند، میری آن جا خوب میشی دستت رو می کنی تو جیبت بر می گردی سر خونه زدگی ات.

خوب ظاهر قضیه رو که ببینی راست می گه شما مریض میشی، میری بیمارستان هیچ پولی نمیدی سرویس درمانی و معالجه می کنی بر می گردی سر خونه زندگیت.

اجازه بدهید من این سیستم رو یه کم برای شما باز کنم. به عنوان شهروند یا ساکن کانادا به شما یه کارت پزشکی می دهند که با آن کارت شما هر وقت مریض بشی تشریف می بری پیش یه پزشک عمومی ایشون شما رو ویزیت می کنه. پولی هم به دکتر نمیدی. ما تو کانادا حداقل تو استان خودمون یه سری پزشک عمومی داریم ( بگذریم از این که بعضی از این پزشکان واقعا فسیل هستند) شما باید بگردی در میان این پزشکان عمومی یه پزشک عمومی پیدا کنی که بخود شما رو به عنوان مریض قبول کنه. در واقعا بشه پزشک خانوادگی شما.
خوب تا همین جا اشکال کار چیه؟!!
حالا شما چقدر باید بگردی که یه پزشک عمومی که هنوز بیمار جدید می گیره و شما رو به عنوان مریض جدید قبول می کنه خدا داند.اکثر پزشکان دیگه مریض جدید قبول نمی کنند. ما تو کانادا مشکل کمبود پزشک داریم. ( آنوقت دولت فرت فرت مهندس وارد می کنه).نمونه اش خودم من سپتامبر ۲۰۰۶ برگشتم کانادا دخترم نیاز به واکسن داشت ولی دکتری پیدا نمی کردم که بخواد بهش واکسن بزنه با کلی من بمیرم تو بمیری فکر من کنماول دسمبر بود یه دکتر فسیل رو به مرگ که کسی پیش نمیرفت قبول کرد من مریض اش باشم. واکسن های دخترک رو بهش زد.اینقدر این دکتر پیر بود و سیستم اش کاریش مال و هزار سال ماقبل میلاد بود که
حالا هر وقت ازش می خواهم برای مهدکودک دخترک یا جایی واکسنی های که دخترک زده رو فاکس کنه یا گزارش بده هیج مدارک یا رسیدی یا کوفتی زهر ماری نداره که نشون بده بیچاره بچه چه رو واکسنی زده چی رو نزده؟!خودش هم اصلا یادش نیست چی بهش زده چی نزده!!

خب حالا شما کارت پزشکی داری. مریض شدی می خواهی بری دکتر. باهزار بدبختی یه دکتر خانوادگی پیدا می کنی.دکتر شما رو ویزیت می کنه آن هم مجانی تشریف می بری داروخانه دارو می خری یه بسته قرص تازه اگر بیمه تکمیلی خریده باشی( یا خیلی خیلی کار درست باشی شغل خیلی بالا داشته محل کارت بهت بیمه تکمیلی میده که یه مقدار از بیمه آن پرداخت می کنه یه مقدار از بیمه شما پرداخت می کنی) با همون بیمه تکمیلی از جیب مبارکت حداقل ۶ تا ده دلار پرداخت می کنی.
دارو رو می خوری خوب نمیشی دوباره میری پیش دکترت. میگی داگ خوب نشدم یه دارو دیگه بهت میده. باز مجانی ویزیت میشی سر راه یه ده تا بیست دلار باز پول دارو میدی تازه دلت خوشه که آن رو هم هشتاد درصدش رو بیمه تکمیلی که ماهی دویست دلار خریدی پرداخت می کنه وگرنه بیچاره می شی.

خلاصه دردسرتون ندم یه روزی مثل من به جای می رسی که هر روز قبل برگشتن از سر کار . میری پیش دکتر خانوادگیت میگی خوب نشدم. معده درد گرفتم. بدتر شدم. رو به قبله ام واسات دارو معده می نویسه. میخوری بدتر می شی.
خلاصه می افتی تو یه چرخه دکتر خانوادگی و خرید دارو هیچی پول دکتر نمیدی ها اما کلی پول دارو کمرت رو شکسته بیچاره شدی وضعت مریضت هم بدتر شده راه به جایی هم نداری.
باز میری خواهش التماس می کنی که رو به مرگم بفرستم پیش متخصص ببینه چه مرگم شده؟!! یا حداقل یه آزمایش خون کوفتی مرضی چیزی برام بنویس ببین دردم چیه؟!! با کلی داد و قال براتون یه آزمایش ساده می نویسه..هیچ راهی نداری می خواهی دکترت رو عوض کنی پرونده ات دست این دکتره. حالا تا یه دکتر دیگه که تو رو قبول کنه باز دوباره همین بلا رو از اول سر بیاره تا برسی به همین جا. باز میری خواهش تمنا دکتر می کنی که من رو بفرست پیش دکتر مختصص قبول نمی کنه. تازه قبول کنه دکتر متخصص حداقل حداقل ۴ تا ۵ ماه دیگه بهت وقت دکتر میده تازه با معرفی نامه دکتر خانوادگی ات.


بهتون گفتم که شوهرم تو ایرلند مریض بود ما برگشتیم کانادا. تا روزی که ما باز از کانادا در آمدیم تو نوبت متخصص گوش و حلق و بینی بود. یعنی تمام این مدت تو پروسه راضی کردن پزشک عمومی اش برای فرستادنش به دکتر متخصص و بعد هم تو نوبت دکتر متخصص بود.
من تابستان پارسال دو ماه رفتم ایران. گفتم که برای کار رفته بودم نه گردش. تو آخرین روزی که ایران بودم از زور درد دیگه تصمیم گرفتم برم پیش یه دکتر که از دوستان و فامیل خودم بود. تشخیص دکتر این بود که به نظرش بعضی از سل های رحم سرطانی شده بهم گفت: باید هر چی زودتر برم بیمارستان و آزمایشات تکمیلی رو انجام بدم. بعد هم درمان بگیریم.ازم خواستم همون دقیقه برم بیمارستان دی و بستری بشم. خوب من داشتم برمی گشتم کانادا.نمیتوانستم با بچه آن ّم تو ایران بدور از خانواده ام بستری بشم.
از دکترم خواستم برام تشخیص اش رو با برگه سونوگرافی بنویسه من ببرم برای دکتر خانوادگی ام تا آن جا درمان کنم.

حالا دردسرتون ندم روضه کربلا هم براتون نخوانم. دکتر من تا راضی شد که پوپ سمیرتست برای تشخیص بده. ( همه زنان باید سالی یه بار این آزمایش رو انجام بدهند.) حالا من چقدر زجر کشیدم تا این دکتر رو راضی کنم این تست رو برام انجام بده بماند.
این دکتر اینقدر نادان بود که هنوز نمی دونست وقتی برای مریضی کرم واژینال تجویز کرده فرداش نمیتوانه نمونه تست پوسمیر ازش بگیره. هر بار نتیجه مخدوش می امد. آن اصرار که هیچ چیزت نیست. من اصرار که دارم از درد میریم. ان هم برام هی هر روز مسکن قوی تر می نوشت.


برای یه آزمایش سونوگرافی ساده که دیگه الان تو تمام دهات کوره های ایران هم دکتر ها تو مطب شون دارند. من از ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۷ که از ایران برگشتم . تا روی آخری که کانادا بودم هم نوبتم نشد تا برم یه سونو ساده انجام بدم.
آخرش یه روز از زور درد رفتم از صبح تا شب نشستم تو بیمارستان گفتم: حالم بده می خواهم دکتر من رو ببینه دکتر خانوادگی ندارم. آن روز نوبتم نشد دوباره فرداش مرخصی گرفتم رفتم دقیقا تا ساعت۴ نشستم تو نوبت تا دکتر من رو دید. داستان رو بهش گفتم از شانسم دکتر ایرانی در آمد سریعی فرستادم سونوگرافی دیدند تشخیص دکترم تو ایران درست بوده.
ببینید برای بعضی از بیماری ها شما باید هر جه سریعتر درمان بگیری تا بیماری پیشرفت نکنه.
اما تو ایت سیستم گل و گشاد خلاصه شما می رسی به بیمارستان که مجانی سونو بشی. یا جراحی بشی. ولی تا برسی به آن نقطه ممکنه خدای نکرده دیگه زنده نباشی که طعمه بیمارستان و جراحی مجانی رو بچشی.

یکی تا میره پیش دکتر خانوادگی اش فرت فرت براش ام آر آی یا هزار آزمایش گرون دیگر رو می نویسه. خوب مجانی هست طرف هم مشکل چندانی نداره می مونه تو نوبت میره بی دلیل یه آزمایش گرون آم آر آی انجام میده. یکی هم مثل دکتر خنگ من واسه یه تست پوپ سمیر من رو به مرگ میزاره میگه لازم نیست. دکترت تو ایران اشتباه کرده.


ببینید اصلا حرف از امکانات و بیمارستان و دکتر متخصص نیست.امکانات به فور حتی بیشتر از ان چیزی که تصور کنید هست. بیمارستان های کانادا یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین بیمارستانهای دنیاست.

حرف از سیستم و سرویسی و هزینه ای هست که به مشتری میده. این که سیستم چطور به مشتری سرویس میده تو هر گره مشتری چقدر معطل می مون تا سرویس بگیره. نوبت انتظار هر مشتری برای سرویس دهی چقدر هست.

اگر یادتون باشه و انتخابات آمریکا رو به دقت دنبال کرده باشید. هر دوتا کاندیدا به شدت روی سیستم بیمه و پزشکی مانور می دادنند. باز اگر دقت کرده باشید هر دو تا به شدت مخالف سیستم پزشکی رایگان مثل آن چیزی که تو کانادا هست بودند.
حالا چرا و اشکال این سیستم چیه؟!




ببینیدحقیقت و ظاهر قضیه اینه که شما از این سیستم درمانی در ظاهر مجانی استفاده می کنید. اما بالاخره بیمارستان دم و دستگاه و تشکیلات و دکتر این ها که با باد هوا کار نمیکنه یه بودجه ای می خواد که این بودجه رو دولت عزیز و گرامی کانادا از جیب شما به بدترین نوع ممکن براتون پرداخت می کنه.
هر چند دولت کانادا رو نفت خوابیده عین دولت فخیمه ایران( ما تو گالگری نفت داریم شاید از ایران هم بیشتر) اما استخراج نمیشه موندیم نفت بقیه دنیا تمام بشه بعد استخراجش کنیم حسابی حالش رو ببریم)

اما هزینه این سیستم گردن کلفت پزشکی رو از مالیات بالای ۴۰% گردن شکسته های مثل من پرداخت می کنند.

ما تو کانادا دقیقا حقوق مون نصف می شد. ( دقت کنید من دارم از سیستم مالیات دادن انتقاد نمی کنم ها با مالیات دادن شدیدا موافق هستم.) اما منی که دارم نصف حقوق ام رو دودستی به دولت تقدیم می کنم. از دولت انتظار دارم. این دولت اولین دلیلی که این همه مالیات بالا می گیره واسه اینه که می گه من دارم بهت سیستم درمانی مجانی می دهم.
آنوقت من باید برای پوشش دادن سایر هزینه هام دوباره برم بیمه تکمیلی بخرم. اگر سیستم مجانی هست!خب دیگه این بیمه تکمیلی چه کوفتی هست؟!!
ما ماهی دویست دلار برای بیمه تکمیلی مون پرداخت می کردیم. آن رو هم نود درصدش رو دانشگاه محل کارمون میداد فقط ده درصد رو ما پرداخت می کردیم که می شد دویست دلار. تازه بیمه دندانپزشکی رو هم شامل نمیشد.

خوب من این همه مالیات می دم. پول بیمه تکمیلی می دم. مریض می شم دولت یه پزشک عمومی فسیل که هیچ نظارتی بر کارش نیست در اختیار من قرار میده که من هر روز بهش مراجعه می کنم. به من دارو مختلف می داد که خیلی هاش هم اصلا غلط بود. معده ام داغون شد. تازه از آن طرف هم ماهی بدون اغراق پانصد ششصد دلار پول دارو می دادم.
دیگه واقعا پولی برام نمونده بود. خوب این چه سیتمی هست. مریض های مثل من خیلی خیلی زیاد هستند تو کانادا. بارها شنیدن که تو کشور پیشرفته که فلانی مثلا سرطان پیشرفته داشت مرد. دکترش نفهمیده بود . حالا متوجه می شوید که چطور ممکنه این امر اتفاق بیفته دیگه!!
امارها تحقیقات و مدارک ( خود دانشکاه مک گیل یه تحقیق خیلی کامل داشت که بارها هم تو شبکه های خبری کانادا بهش اشاره می شد.) نشون میده این سیستم به شدت نا کارا و غیر کار آمد هست. همون آمریکای جهان خواری که این همه انتقاد به سیستم پزشکی اش هست آمار میگه کارآیی اش به مراتب بهتر و بیشتر و کار امد تر از این سیستم کانادا یا حتی انگلیس هست. ( یه چرخی هم تو اینترنت بزنید خودتون به نتایج جالب میرسید)
رو این کار خیلی تحقیقات شده همه تحقیقات هم نشون از ناکارآمدی سیستم داره. امیدوارم دولت بخواهد یه فکر ی به حالش بکنه. دوستان تحصیل کرده دیکه این موضوع رو برجسته نکنند. مسلما این کشور آنقدر خوبی های دیگه داره که بخواهند ازش صفحه ها بنویسند. هر چند تو این کار نمیتوانند رو دست من بزنند.

خلاصه این که یه زمانی کانادا کانادا بود بهترین کشور روی زمین فاصله اش هم با جای دیگر خیلی زیاد بود. که متاسفانه روز به روز داره جایگاهش رو از دست میده.



- اول از همه خیلی سعی کردم ساده موضوع رو بنویسم. امیدوارم مفهوم باشه چی نوشتم. نخواستم وارد کلمات قلنبه سلمبه مدیریتی تثوی صف و شبکه بشم.
- جز من و این شوهر تمام افراد فک فامیل پزشک هستند. تو همین سیستم کوفتی کانادا کار کردند. خودمون به عنوان دوتا مریض همیشگی (خدا در و تخته رو خوب به هم جور کرد)دارم سرویسی روکه دولت بهم میده با پولی که برای مالیات و بیمه از سبد خانواده ام میره می بینم.مقایسه اش می کنم.
- دکتر دلو خیابان سپرینگ گاردین دکتر خانوادگی هست. دوست داشتید می توانید از ایشون بپرسید که من در سال گذشته چند بار بهش مراجعه کردم. چقدر برام دارو نوشت. چقدر پول دارو دادم چقدر بیماریم بدتر شد.
-قرار نیست عین ایران همه برند تهران زندگی کنند. پس لطفا نگوید برید تورنتو زندگی کنید. پزشک عمومی به وفور هست. آن جا هم حداقل باید یه مدتی حالا شاید کوتاهتر بگردی تا پزشک خانواده پیدا کنی.







۲۸ نظر:

ناشناس گفت...

Tilaye aziz,
kheili kheili mamnoon az javabi ke be soalam dadi va vaghti ke baram gozoshti.
motoasefane hameye chizaee ke gofti haghighat daran. vaghean baram ajibe ke in hame graduate khoob dare Canada vali systemesh be in mozakhrafie! ajibe! be ghole shoma baraye hamine ke jami'atesh hamishe sabete! vaghean aslan ensaf nist ke kare PhD koni vali hoghoogho mazaiaye yeksani ba pizaa foroosh dashte bashi!!!
ma ham hesabi moondim sargardoon ke belakhare koja bayad zendegi konim ke behtar bashe, shayad hamoon Iran! albate moshkele bozorge ma ine ke hanooz passporte jaye dige be joz Irano nadarim !
hads mizanam ke shoma ham akharesh be US mirid va zendegie khoobo khoshi ro oonja khahid dasht :) bedoone hers khordan az daste in Europahaye maskhare ke systemeshoon hamash kaghaz bazio nejadparastie


Golbahar

ناشناس گفت...

Tila joon,
man kamelan ba to va in mabhas movafegham, balaei bood ke oonja sar e khod e man oomad be joor e digeh,
omidvaram beshe ta europe hasti hamo bebinim
boos
nazi

Loobia گفت...

مرسی از توضیحاتتون و وقتی که گذاشتید.

ناشناس گفت...

تیلا جان سلام عزیز دلم،خوبی؟
دخمر گلمون که ترکی و آلمانی فقط!! حرف میزنه چطوره؟
حیف..... چقدر دور افتاده ایم از هم:(

تیلا جان، عزیزم من فقط در مورد سیستم پزشکی کانادا چون خودم دستم تو کاره، میخواستم یه چیزایی بگم.
من چون دقیقا تو رو میشناسم و میدونم که حرف الکی نمیزنی، فقط میتونم بگم که خیلی بدشانس بوده ای.
ببین عزیزم.... کانادا اخیرا برای خدمات پزشکی اش، نمیدونم یکی از بدترینها یا بدترین کشور دنیا (احتمالا بین جهان اولی ها) شناخته شده به دلیل لیست انتظارهای طولانی اش. این کاملا قبوله و متاسفانه در مرحله’ درمانهای تخصصی زمانهای انتظار بطور غیرقابل قبولی طولانی است بطوریکه کسانی که امکان مالی اش رو دارند گاهی میروند به آمریکا برای درمان خصوصی و آنهایی هم که ندارند لابد بعضی هاشون بیچاره ها در این مدت میمیرند!!
اما این در سطح تخصصی است.

به نظر من بزرگترین مشکل یافتن پزشک خانوادگی است و در این مورد هر چه بگوییم کم است، اما اگر کسی آنقدر خوش شانس بود که دکتر گیر آورد، دیگه جریان "معمولا" به این شوری که تو گفتی نیست.
دکتری که بهرحال کسی را پذیرفته به عنوان بیمار، چرا باید از واکسن زدن به او خود داری کند؟ من نمی فهمم.
اگر هم انقدر عهد دقيانوسی باشد که خودش واکسيناسيون را رکورد نکند، الآن مادرها انقدر خودشان مطلعند که تاريخ ها را در يلو کارتهای (واکسيناسيون) بنويسند. من که در مطب يک پزشک خانوادگی کار ميکنم، اين را همانقدر که مسءوليت آفيس ميدانم، از آن مادر بچه هم ميدانم.
در مورد آزمايشهايی مثل پپ اسمير و ماموگرافی و آزمايش تراکم استخوان برای زنهای بالای ۴۰ سال هم، باید بگویم که وزارت بهداشت حدود ۲ سالی است (کمتر از ۳ سال حدودا) امتيازهای خاصی به پزشکانی که این آزمایشها را میدهند، میدهد که بیشتر باید نگران این بود که دکتر بیخودی برای این آزمایشها بفرستدت. کما اینکه این بلا سر من آمد و سال ۲۰۰۶ برای مامو رفته بودم و نتیجه منفی بود و چون سابقهء خانوادگی سرطان سینه ندارم، باید برای ۲۰۰۸ مجددا میرفتم. اما دکترم گفت نه خانوم فلانی، به نظر من بهتر است امسال هم بروی. من که میدانستم چرا میگوید، ولی از ترسم! (برای اینکه خودت میدانی باید دکتر خوب را با چنگ و دندانت حفظ کنی) چیزی نگفتم و رفتم و آن همه درد را برای هیچ چی تحمل کردم. این جریان به قدری شور شد که دولت خودش فهمید و چند ماهی است یک محدودیتهای زمانی برای این آزمایشها گذاشته (در صورت منفی بودن نتیجه البته، والا لازم باشد بیشترش را هم باز هم اوهیپ کاور میکند).
بنابراین من نمی فهمم عزیزم اصلا که چرا دکتر تو باید از آزمایش پپ برای تو سرباز بزند.
در مورد متخصص هم، میدانم این عمومیت ندارد و به وجدان و روجیهء پزشک بستگی دارد، اما بارها شده که هر دو پزشکی که من برایشان کار میکنم، وفتی متخصص برای موردی بسیار ضروری دیر وقت داده و از فرستادن مجدد ریفرال هم نتیجه نگرفته ایم، از من خواسته اند با متخصص تماس بگیرم و شخصا با او حرف زده اند و وقت سریع تر گرفته اند. این در مورد وقتهای آزمایشهایی که بیمارستانها انجام میدهند هم صادق بوده.
میدانی عزیزم.... منظورم از نوشتن این سطور این است که با وجود همهء نابسامانی های دولت، و به قول سوسکی عزیزمان مالیاتهای بسیار سنگینی که از ما میگیرند و در ازای آن خدمات شایسته را به شهروندان نمیدهند و این را همه ازعان دارند، اما این وضعی که تو توصیف کرده ای به بورکینافاسو بیشتر میخورد!!
تو احتمالا خیلی بدشانس بوده ای عزیزم و احتمالا نجابتت هم زیاد بوده که خشتک دکتره را به سرش نکشیده بوده ای. ما عمرا بتوانيم با مريضهای مان اينجوری برخورد کنيم. درسته قورتمان ميدهند. هم دوتا دکترها رو و هم من و همکارم رو!!
باز هم برايت مينويسم عزيزم :*

ناشناس گفت...

Tila jan
nazar ghabli man boodam.
vaghti oon ro mineveshtam, matlabet kamtar bood. engar ezafe ash kardi.fe'lan in ro dashte bash ta baghiye ash ro bekhoonam va barat benevisam baz ham.
miboosamet azizam.
dokhtare ro ham beboos.
Parvin

ناشناس گفت...

I have been in canada over 20 years and have never had these problems you say to this extent.. maybe you should try the US system where people don't see a doctor because of poverty and you could change your mind.. nothing is perfect. but for the most part, it works just fine..

ناشناس گفت...

خواهش می کنم گلبهار عزیز من سعی می کنم یه پست واسه مهاجرت بنویسم شاید کمکی بکنه. خیلی از دوستان ازم سوال کردند و من هنوز وقت نکردم بشینم جواب ای میل ها رو بدهم اما قول می دم یه کم سرم خلوت تر شد حتما این کار رو بکنم.
ان قسمت آخر رو هم خدا از دهنت بشنونه . تا حالا که هیچ کار دوندن گیری تو یو اس پیدا نکردیم. نمیخواهم فقط واسه بودن تو یو اس سختی زندگی تو یه شهر فسقلی با یه دانشگاه درجه سه رو تحمل کنیم. واسه همین داریم یه مقدار سی وی رو قویتر می کنیم تا برسیم به آن جا. شما هم امیدوارم یه روزی به قله خوشبختی و آرامش برسی.
نازی جونم عزیز دل من دیگه کانادا برگرد نیستم. مسافرت چرا ولی دیگه واسه زندگی فکر نمی کنم.آخه دختر خوب چطور دلت آمد پاریس رو با مونترال یخ زده عوض کنی؟ حالا بیا با هم بریم پورتو شراب و موسیقی فاکو در خدمتت باشیم دخترکم.

ناشناس گفت...

لوبیا جانم خواهش می کنم. پروین خانم نازنین سلام به روی ماهت خواهر چه عجب از این طرفها. دختر هم خوب روی شما رو می بوسه. فارسی انگلیسی هم حرف میزنه ها ناقلا فقط برای این که من رو ضایع کنه فرت فرت شروع می کنه به آلمانی وسط هاش ترکی پروندن. پروین خانمی شما که دستت تو کاره بگو خواهر من که دیگه گریه ام می گیره می بینم طرف کلی سواد داره کلی اهل مطالعه هست آونقت میگه بهترین دلیلش برای خوب بودن کانادا سیستم پزشکی اش هست.

ناشناس گفت...

پروین خانم عزیزم میخواهی باور کنی میخواهی باور نکن جونت سلامت خواهر ( تیکه رو داشتی:)) ) اما اوضاع خیلی خیلی خرابتر از این حرفهاست من سالها سال پیش از بی سی رفتم این استان برای دانشگاه از آن وقت تا حالا این استان نه تنها هیچ پیشرفتی نکرده بلکه به طرز وحشتناکی پس رفت کرده تمام بوتیک های شیک اش بستند رفتند. وای خط اتوبوس رو که دیگه نگو ۱۵ سال پیش یه تام تیبل کاغذی تو ایستگاه هاش بود که آدم بدونه اتوبوس تو ان سرما کی می امد . حالا دیگه آن هم نیست. من اگر بخواهم از دست سیستم این شهر خون گریه کنم والله کمه. باید خودم رو بزنم به صورتم چنگ بزنم. از دست دکتر هاش هم باید خودکشی کنم تا دلم خنک بشه هیچی هیچی درد من رو از خون دلی که از دست این سیستم می خورم تسکین نمیده:)))))

ناشناس گفت...

خواهر جان خودت بهرت میدونی من اینقدر مادر بیسوادی نیستم که خودم نخواهم رکورد واکسن بچه ام رو داشته باشم.اما مهدکودک میگه این رو دکتر باید فکس کنم من باید صد میلیون بار برم تلفن کنم خودم کی یکی بهش بگم تا بخواهد واسم به مهدکودک فکس کنه. ولی باز باور می کنی جانت سلامت نکنی سرت سلامت این دکتر که من بعد کلی این در آن در زدن پیدا کردم یه اتاق داشت از کف زمین تا سقف همین جور پرونده مریض اینور آن ور ریخته بود. بس هم که خسیس بود هر منشی یه ماه پیش بود بعد یا آن رو اخراج می کرد یا بس حقوق کم میداد یا اصلا نمیداد طرف در می رفت. خلاصه ایشون به امید خدا الان یه چند ماه که دارفانی رو وادع گفته من هم دیگه راحت شدم میگم دکترمون مرده این هم لیست واکسن بچه :((((
واسه دکتر خودم هم که من کلا خیلی ادم قیل و داد بکنی نیستم به عبارتی یه مقداری زیادی گوسفند تشریف دارم. تا یه مدتی این موضوع رو به مادرم و خانواده نگفتم. بعد مادرم بهم گفت بگو برات تست پوپ بده. نمیدونی من چه جانی کندنم تا این یه تست پاپ برام داد فقط بهت بگم خدا داند

ناشناس گفت...

حالا تست داده جواب تست که آمده میگه جواب مخدوش هست دیدی دیدی دکتر ایرانت بیسواد بود اشتباه کرده تو بیخود ترسی هیج چیزت نیست. می گم خوب پس این درد چیه که داره من رو می کشه؟ می گه از سرماست. شب به مادرم زنگ میزنه نسخه های که داده یکی یکی براش می خوانم خودش زنگ میزنه به دکترم صحبت می کنه. اشکالاتش رو که بهش میگه از جمله بهش یاد آوری می کنه که نمیتوانه روز بعد از مصرف کرم واژینال اصلا نمونه تست بگیره . باهزار بد بختی راضی میشه دوباره تست بده که باز جوابش مخدوش هست یعنی نمونه رو از جای درست برنداشته ناچار میشم برم کشور جهانخوار ننم واسم تست بده. خوب من دستم به یه جا بند هست آما انی که نمیدونه یا کسی دو رو بر نیست که بهش توضیح بده آنوقت باید بمیره دیگه بعد هم دکترش لابد میگه از سرما یخ زده مرده:((((
بعد هم پروین خانم جانم واقعا وضع از بورکینافاسو بدتر هست. حداقل آدم دلش نمیسوزه تو یه کشور پیشرفت نیست.
بعد هم خواهر من شلوغ کنم داد بیداد کنم میگه ناراضی هست برو یه جای دیگه کجا بگردم یه دکتر دیگه پیدا کنم.

ناشناس گفت...

ببین پروین خانمی من همین آدم همین سواد رو دارم تو کانادا بیشتر از این آلمان تکس میدم کمتر حقوق می گیرم. از رفاه اجتماعی کمتری برخوردارم واسه هر خدمت اجتماعی که دولت به من میده من باز باید پول بدم خوب بمیره این دولت که اینقدر از من مالیات می گیره:(( یه انگشت نگاری ساده رو دولت آلمان برای من مجانی انجام میده جزو خدمات عمومی اش حساب میشه همون رو من تو کانادا باید کلی براش پول بدم یادم نیست صد دلار یه کم بیتشر کمتر دادم تا انگشت هامون رو پرنیت کردند. خیلی می خواهم واست زیادتر بنویسم اما اسباب کشی داریم واقعا وقت ندارم. حالا باز می نویسم.

ناشناس گفت...

ناشناس آخری یکی از اشکالات دیگه کانادا دقیقا همین هست که شما بهش اشاره کردی. مهاجر ها خیلی با کشور و محل زندگی شون درگیر نمی شوند. طرف بیست سال تو یه کشور زندگی کرده ولی از مهمترین موضوع و مشکل کشور که هر صفحه روزنامه رو که باز کنی هر شبکه خبری رو ببینی حداقل یه خبر از پیدا می کنه خبر نداره؟!! فکر می کنم بعد بیست دیگه وقتش شده کمی روزنامه بخوانید و با محیط بیشتر درگیر باشید. حتما چیزهای دستکیرتون خواهد شد.

Alireza گفت...

I am not sure where you live, but I think you should go to walk in clinics and find a relible family Dr.
in Canada if you say you are in pain, that is not a problem, you should be screaming and going to emergency then they would consider you sick!
but I think it also very much depends on your family Dr.
which I think you had a bad experience with.

ناشناس گفت...

سلام تیلا جان ، مطلب مفیدی بود و ممنون که وقت گذاشتی و واقعیات و گفتی .
خیلی خوب میشد که جوانب دیگه ایرادات کانادا رو هم بگی تا همه فکر نکنند تا پاشون رسید اونجا وارد بهشت میشند .
در مورد کار پیدا کردن و دستمزد ها خیلی خوب میشه که بنویسی ...
ممنونم

ناشناس گفت...

"یکی تا میره پیش دکتر خانوادگی اش فرت فرت براش ام آر آی یا هزار آزمایش گرون دیگر رو می نویسه. خوب مجانی هست طرف هم مشکل چندانی نداره می مونه تو نوبت میره بی دلیل یه آزمایش گرون آم آر آی انجام میده. یکی هم مثل دکتر خنگ من واسه یه تست پوپ سمیر من رو به مرگ میزاره میگه لازم نیست."
It is true that there are a lot of problems in the health system in Canada but It is not right to extend your experience with just one doctor to all of doctors. Just read above statement, which was from your post, to see what I mean

ناشناس گفت...

Hi, you may live in our own island. It is more 9 years i am living here and vever had problem you had. And i never heard like your problem before. by the way it seems you do not like even climate and immigration system so why you live in canada? go to the place you like it.

Hossein

ناشناس گفت...

تیلا خانم عزیز و محترم

جهت اطلاع از وضعیت انتاریو خدمت تان عرض می کنم که :

-پیدا کردن یک پزشک خانوادگی در تورنتو هم کار آسانی نیست.

- من دو بار گذارم به بیمارستان در اینجا افتاده که هر بار قبل از اینکه نگران حال دوستی که به بیمارستان رساندمش باشم نگران این بودم که این بنده خدا یک وقت روی صندلی بیمارستان نشسته منتظر نوبت از دست نرود.

- در انتاریو از روی هر "پی چک" ما چند دلاری را برای "او.هیپ" که همان بهداشت و درمان رایگان است کم می کنند. این چنین است معنای رایگان در خاک پاک انتاریو.

-باقی در اینجا در همان مایه هائی است که شما در نوشته تان به آنها اشاره فرموده اید.

با تشکر از مطلب زیبای تان.

با تقدیم احترام
محمد

ناشناس گفت...

سلام
من با کلیات حرفاتون موافقم. بخصوص وضع دکتر خانوادگی خرابه. گیر نمیاد - تجربه کافی ندارند - اشتباهات بزرگ میکنند. از اون بدتر اورژانسه که واویلاست.


اما همین اورژانس رو اگر بستری بشین که من شدم میشه بهترین سیستم پزشکی دنیا با بهترین تجهیزات. دکترهای متخصص هم بسیار خوب هستند گرچه کمیابند و وقت انتظار طولانی دارند. این چیزیه که من از تورنتو میفهمم.

مجانی بودنش هم توش نکته است. دارو گرونه البته به نسبت ایران. اونقدری گرون هست که اگر با ایران مقایسه کنیم با ویزیت دکتر در ایران، کانادا گرون تر میشه. البته این برای کسی هست که احتیاج به عمل و بیمارستان نداره. در اینصورت کانادا ارزونتره.

یکی از دوستان کانادا و آمریکا را مقایسه کرده بود. هر کدوم مزیتی دارند. دارو در کانادا ارزونتره. خدمات مجانیه ولی نوبت انتظار کشنده است. کیفیت خدمات هم در آمریکا بهتره.

ناشناس گفت...

نميدونم تيلا جون، يا يك كم بد شانس بودى يا هر چيز ديگه واقعا اينجورى نيست. من كه اصلا حتى براى متخصص هم اينجورى معطل نشدم. يعنى هيچوقت بيشتر از يكماه صبر نكردم. در كل من كاملا بر خلاف نظر شما ، سيستم اينجا رو هزار بار بيشتر از ايران دوست دارم، فقط و فقط اينكه شايد به جاى اينكه بگى كانادا ، ميبايست در مورد اون شهر ميگفتى، من البته كامنتهاى دوستان رو نخوندم و نميدونم كه چى گفتند ،اما از نظر شخص من ( يعنى اگر قرار باشه من و شما 2 نفرى از كانادا و سيستم پزشكيش تعريف كنيم، من با 50 % حرفها مخالفم)

اميدوارم حد اقل جاهاى ديگه كه زندگى ميكنى، خوب باشه و راضى باشى

شاد باشى، ميبوسمت

ناشناس گفت...

من از آخر جواب میدم. ببین مرجان چان من خیلی خوش شانسم که فقط با 50 درصد حرفم مخالف هست :) فکر کردم باید با 100 % مخالف باشی. ببین حالا از شوخی گذشته این آمار و تحقیقات هست که نشون میده چند درصد مردم مشکلی من دارند چقدر مردم راضی هستند چقدر ناراضی و اصولا چقدر هزینه صرف این سیستم میشه .
این که فقط من و این استان نیست که عزیزم. تمام تحقیقات می گه کانادا بدترین و طولانی ترین صف انتظار رو برای بیماران داره . هزینه ای رو که یک شهروند می ده با سرویسی که دریافت می کنه کاملا نابرابر غیر و قابل قبول هست. حالا بخواهی بیایی محدودش کنی به یه استان بگی نه کانادا نیست فقط یه شهر یا استان باز هم قابل قبول نیست.
تو یه کشور توسعه یافته ده بالا ده بایین نداریم که داریم؟!! همه داریم تکس میدم همه به استان هم به دولت فدرال چرا باید سیستم اینقدر خراب باشه که از سیستم خراب آمریکا هم ناکارامد تر باشه؟ خوب اگر قرار سیستم خراب باشه چرا این همه تکس ؟!!همون تکس کمتر بدهیم خودمون تشخیص بدهیم چه خدمت چزشکی رو بخریم. چی رو نخریدم اصولا این دخالت دولت این جا جز بدتر کردن کارها چه ثمر دیگه داشته؟!
اگر ناراحت نشی من میخواهم یه موضوعی رو بهت بگم . میونی اشکال کار چیه؟!! این که شما ایران رو کانادا رو با هم مقایسه می کنی. ببین ایران از لحاظ توسعه یافتگی یه کشور توسعه نیافته هست.

کانادا ادعاش گوش فلک رو کر کرده که جز کشورهای توسعه یافته بیشرفته هست حالا آمد ن یه سیستم درمانی براش گذاشتن که از ایران هم بدتر کار می کنه. یا حداقل تو سطح همون ایران. والله بالله این رو من نمی گویم تجربه من هم نمی گه فقط آمار و تحقیقات خودشون داره هر روز میگه . حالا می خواهیم سر مون تو برف کنیم بگم نه کانادا بهتر هست. خوب آمار میگه نیست دیگه جانم . من نیمدونم شما‌ان فیلیم نشنال جغرافی رو دیدی یانه؟ فکر کنم بارها بخش شد یه مقایسه داشت بین بیماران کانادا امریکا و انگلیس تو فیلم مدت زمانی که بیمار ان برای درمان صبر می کردند و نوع درمانی که دریافت می کردند. کلا نوع خدمت رسانی سیستم درمانی به تصویر کشیده شده بود که متاسفانه سیستم درمانی کانادا در رده آخر و غیر قابل قبول بود.

ناشناس گفت...

آقا محمد این یه واقعیت زندگی کانادا هست چه قبول کنیم چه بخواهیم سرمون رو تو برف کنیم بگویم نه من اصلا مشکل نداشتم. هر چند که اصولا قابل قبول نیست که تو جامعه اگر مشکلی مشکل من نبود آدم بگه نه اصلا وجود نداره. با احترام.

آقا حسین شما یه روز روزنامه باز کنی بعد 9 سال
می بینی این مشکلی هر روزه تو روزنامه ها هست. توصیه میکنم یه کم با جامعه کانادا و مشکلاتش بیشتر درگیر باشی حتما خیلی بیشتر از آن چیزی که من گفتم رو تو دور برت خواهی یافت. آقا رضا تو داستان من یه تا دکتر وجود داره دکتر من شوهرم و دخترم . اصولا حرف من فقط حرف دکتر خانوادگی نیست.من دارم کلا به سیستم نگاه می کنم که چون دولتی هست چطور می توانه امکانات رو ضایع کنه. مثلا دکتری برای من تعریف می کرد تو بخش سونو گرافی بیمارستانش شاید روزی شش یا هفت سونو باشه آنقدر از آن رو مریض ها باید حداقل یه سه چهار ماه تو همین بیمارستان تو صف انتظار باشند.

ناشناس گفت...

آقای سینا دیلی چشم سعی می کنم بنویسم. اقای علیرضا من می گم خب این جه سیستمی هست که من این همه تکس بدهم آخر سر هم باید کولی بازی در بیارم جیغ داد بزنم یکی باور کنه من مریض هستم بهم یه درمان صدقه سری بده؟!! خوب تکس کمتر بدهم خودم تشخیص بدهم جه خدمت درمانی رو بخرم چی نخرم!

ناشناس گفت...

man ham canada zedegi mikonam .dar share Hamilton ke ba toronto 45 daghige bishtar fasele nadare.shahr bimarestan daneshghahi maroofi ham dare va marfie ke behtarin khadamat MRI va darman saratan ra dare.4 saale daram az ye bimar ranj mikesham.hala ke asabani shodam bade 4 saal ,doctoram ige mesle in asabani hasti .va hazer shode dobare azmayeshamo tekrar kone
.shohare man ke bana be karesh ba bimaraye saratani sar va kar dare mige 45% tashkhisa eshtebah bode ke gnadesh hamin tazegi dar omade
bana be amar rasmi salane 2000 nafar to ontario az ofonate bimarstani mimiran!bavar mkoni?

ناشناس گفت...

wow.. I must say I detest your tone.. I have been here for 20 years and am a part of the health care system myself and have had to read book after book on the health care system. Not to mention I and my family have been sick more times perhaps than an entire generation!! It is SO ignorant of you to assume and start the "wah-wah- go read some books" tone.. just wake up and smell your own bitter tone before it's too late.. it's useless arguing with your likes.. all you want to do is complain.. How would you like a completely tax-free system that treats you like royalty? better? perfect?

And to assume I am an "immigrant and hence not integrated".. I can just picture you saying it with an uppidy nose too!

Ahhhh.. AND you are ignorant enough to call others illiterate.. you typify the entire iranian nation of "wah -wah boo mideh.. man inghadr in keshvar oon keshvar boodam midoonam chi be chiyeh.. man kheili dars khoondam... man cheghadr bahalam".

you are in fact the typical "dars-khoondeh" who is very much all about face and could not be more typical of an iranian. ankas keh nadanad va nadanad keh nadanad..

ناشناس گفت...

dar zemn.. "tamame tahghighat neshoon mideh??!!".. khali bandi ta che had !!!!!

ناشناس گفت...

ناشناس اخری كه اسم هم بعد بیست بلد نیستی آخر كامنتت حداقل بنویسی! حسابی عقدهات نسبت به من خالی شد؟! موقعیت من خیلی داره یه قسمتی از تنت رو میسوزونه. راستی من دو سه كیلو وزن اضافه همراه با یه باسن گنده هم دارم میخواهی آنها رو هم در رد پست سیستم پزشكی من نقد كن. بیشتر از این كه ازت بر نمیاید!!!

ناشناس گفت...

سلام از قول همسرم میگم که بهترین سیستمهای درمان تو آسیا اسرائیل است تو اروپا کشورهای اسکاندیناوی ودر نیمه دیگر جهان کوباست.حتما با همسرتان سری به کوبا بزنید.

Lilypie 3rd Birthday Ticker