۸/۱۷/۱۳۸۷

Kwanzaa


اولین اقدام انقلابی و تغییر برادر اوباما تغییر وجایگزین کردن تقویم مراسم الهی عبادی کریسمس با تعطیلات کوان زآ است. یه چیزی شبیه تغییر تعطیلات نوروزی و جایگزین کردن آن باید عید سعید فطر. ( گفته بودم که این آمریکایی ها از رو دست ما کپی می کنند).قرار من هم بشم وزیر ارشاد و امور کوانزآ .


خب حالا...




Kwanzaa کوانزآ چیست؟!

در سال ۱۹۶۶ دکتر Maulana Karenga استاد دانشگاه سیاستمدار و فرهنگ شناس این جشن رو وارد فرهنگ آمریکا کرد.
این آدم فرهیخته باور داشت که بدون وارد کردن ریشه های فرهنگی وتمدن آفریقایی و آمیختن آن با فرهنگ و جامعه آمریکایی رشد سیاهان در آن جامعه غیر ممکن و دست نیافتنی هست. فرهنگی که با ورود به جامعه آمریکایی می توانست سمت و سو وجهت حرکت سیاهان در دل جامعه آمریکایی باشد.
بنابراین این دکتر فاضل جشنی رو انتخاب کرد که از ۲۶ دسمبر تا اول ژانویه به مدت هفت روز بود. جشنی که بدون هیچ ریشه مذهبی بدون وابستگی و تبلیغ قوم و قبیله خاص بدور از کینه توزی و خشونت و باروهای غلط اجتماعی در کنار جشن مذهبی کریسمس و سال نو نشانه فرهنگ و تمدن آفریقایی باشد.

بنابراین این جشن بدعتی شد که آفریقایی آمریکایی فرهنگ و تمدن آفریقایی و اجداد و ریشه های فرهنگشون رو به دیگران نشان دهند.

خود کلمه کوانزآ از Kiswahili گرفته شده. سنتی که در آن آفریقایی ها اولین برداشت محصولشان رو جشن می گیرند.

دکتر Maulana Karenga برای این که این جشن رو با آن چیزی که در خود آفریقا هست , متمایز کند در نوشتن این کلمه تغییر ایجاد کرد.
به همین دلیل آفریقایی امریکایی Kwanzaa رو جشن می گیرند در خود آفریقا Kwanza.


سمبل این جشن رو از یه هفته قبل آماده می کنند رو روی زمین یا میزی کوتاه چیده خواهد شد. محل گذاشتن این سمبل هم خانه های مردم, کلیسا ها, محل اجتماعات و سایر مراکز عمومی هست.
کتابهای مورد علاقه خانواده , عکس خانواده گی و دیگر سمبل های تاریخی آفریقایی را هم می توان در اطراف این سفره گذاشت.
در افریقا سه رنگ سیاه و قرمز و سبز بر دیگر رنگها چیره گی دارد. رنگ سیاه به نشانه مردم, رنگ قرمز به خون و جنگ, نزاع و رنگ سبز به نشانه جوانی و برداشت و ثمره محصول در آینده هست.
از این سه رنگ در سفره این جشن استفاده می شود.


هفت اصل کونزآ

Umoja (OO-MA-JAH)
یگانگی و وحدت

Kujichagulia (KOO-GEE-CHA-GOO-LEE-YAH)
خود باوری
Ujima (OO-GEE-MAH)
کار جمعی و آینده نگری
Ujamaa (OO-JAH-MAH)
شرکت تعاونی
Nia (NEE-YAH
قصد
Kuumba (KOO-OOM-BAH)
ابتکار و اختراع

Imani (EE-MAH-NEE)
ایمان

هفت سمبل کوانزآ


Mkeka (M-KAY-KAH):
حصیر. نمادی از فرهنگ و سنت آفریقا
Vibunzi (VE-BOON-ZE)
خوشه ذرت به تعداد فرزندان خانواده. اگر خانواده فرزندی نداشت حداقل یه خوشه ذرت.
Mazao (MAH-ZAH-OW)
سبد میوه و سبزیجات نو برانه





Misumaa Saba (ME-SHOO-MAAH SAH-BAH)
جا شمعی که به آن kinara گفت می شود و دارای هفت جای شمع هست. یه شمع سیاه و سه شمع سبز و سه شمع قرمز. شمع سیاه در وسط و شمع های قرمز در سمت چپ و شمع های سبز در سمت راست قرار می گیرند. ابتدا شمع سیاه در روز اول روشن می شود. در روز دوم یک شمع از راست و یک شمع از چپ روشن می شود.

شمع های قرمز نشانه احترام به تلاش و کوشش و شمع های سبز نشانه احترام باور به آینده روشن.
ترکیب و روشن کردن دو شمع قرمز و سبز نشانه تلاش و کوشش برای ساختن آینده درخشان هست.
هر شمع از روز قبلی دوباره با شمع روز روشن خواهد شد تا آخرین جشن کوانزآ.
این قسمت از مراسم الهام گرفته شده از هاناکا جشن سال نو یهودیان هست. فرهنگ و مذهب یهود با فرهنگ و سنن آفریقایی آمیختگی بسیار دارد و به فرهنگ افریقا به شدت از آن متاثر هست.

Kikomba Cha Umoja (KE-KOM-BAH CHAH OO-MO-JAH
لیوان واحد

هر کس که در جشن هست لیولن رو گرفته یه کمی از آن را می چشد و بلافاصله به نفر بعدی منتقل می کند. این کار نشانه افتخار به تلاش و تعهد هست.

Zawadi (ZAH-WAH-DEE)
هدیه
کتاب یا سمبل فرهنگی و تاریخی آفریقا و یا کارهای هنری و دستی به عنوان هدیه در نظر گرفته می شود.

Bendara (BEN-DA-RA)
پرچم ملی
قرمز ,سیاه و سبز پرچم ملی مردم آفریقایی آمریکایی ادامه کشکمش و جدال نسل جوان برای امید به آینده.

زنی در حال روشن کردن شمهای کی نارآ بر روی سفره کوانزآ.







منبع هم اطلاعات شخصی خودم یه کم اینترنت گردی. فکر کنم اینها رو تو کتابهای سال ۸ یا ۹ مدرسه های امریکا هم یاد می دهند.




۵ نظر:

ناشناس گفت...

تیلای عزیز سلام.من باران هستم.از خوندن وبلاگتون لذت می برم.مدتها بود دنبال وبلاگی از این دست میگشتم که نویسنده دارای تجربیاتی از این جنس باشه.می خواستم بدونم با تجربه زیادی که شما از کشورهای مختلف دارید یک مقایسه ای بدید از اروپا و کانادا و امریکا.از اینکه چجوری بر حس دلتنگیتون فائق اومدید.من و همسرم برای ادامه تحصیل تصمیم به مهاجرت گرفتیم.میخواستم بدونم کشورهای اروپا رو در مقایسه با هم چجوری می بینید.ممنون از نوشته های مفید و خوبتون.با بهترین آرزوها .(باران)

ناشناس گفت...

تیلای عزیز سلام.من باران هستم.از خوندن وبلاگتون لذت می برم.مدتها بود دنبال وبلاگی از این دست میگشتم که نویسنده دارای تجربیاتی از این جنس باشه.می خواستم بدونم با تجربه زیادی که شما از کشورهای مختلف دارید یک مقایسه ای بدید از اروپا و کانادا و امریکا.از اینکه چجوری بر حس دلتنگیتون فائق اومدید.من و همسرم برای ادامه تحصیل تصمیم به مهاجرت گرفتیم.میخواستم بدونم کشورهای اروپا رو در مقایسه با هم چجوری می بینید.ممنون از نوشته های مفید و خوبتون.با بهترین آرزوها .(باران)

آورا گفت...

چه جالب بود

ناشناس گفت...

باران عزیز خیلی سوالهای سخت می پرسی ها. اما چشم مینویسم. ببینم من خیلی متوجه نشدم که میخواهی از دید من یه مقایسه داشته باشی بین کشورهای آمریکا و کانادا و اروپا؟ یا میخواهی فقط کشورهای اروپا رو با هم مقایسه کنی؟ این دوتا از نظر من خیلی فرق داره. قاره اروپا یا امریکا و کانادا اینها خیلی بحث جدا از هم میتوانه باشه. اما چشم من سعی می کنم یه چیز بدرد بخوری واسات بنویسم.

ناشناس گفت...

آورا جان خدا عمرت بده گفتی جالب بود من داشتم فکر می کردم اصلا واسه کسی جالب نبود صدا از کسی در نیومد. حالا حداقل فهمیدم واسه یه نفر تو این وبلاگستان جالب بود.

Lilypie 3rd Birthday Ticker