۵/۱۵/۱۳۸۴

شصت امین سالگرد بمب اتم هیروشیما

دقيقا در ۶۰ سال پيش در چنين روزی راس ساعت ۸:۱۵ دقيقه صبح به وقت ژاپن اولين بمب اتمی تاريخ در شهر هيروشيما فرود آمد. اين بمب که Little Boy يا پسر بچه نام داشت. در 2,000 ft بالا و صد متری پشت ساختمانی منفجر شد که اکنون به نام Atomic Bomb Dome خوانده می شود.



اسم اصلی این ساختمان the Industrial Promotion Hall بود. و اندازه اش خیلی بزرگتر از آن چیزی هست که الان از آن باقی مانده است. این ساختمان یکی از چند ساختمان های باقی مانده تا شعاع دو کیلو متری هست. هیچ کس در این ساختمان زنده نمانده است.

در نتيجه اين انفجار يک انرژی بسيار زيادی به صورت گرما و فشار و هوا و همچنين حجم زيادی اشعه گاما و نئوترون (Gamma ray and neutrons) منتشر شد . اين اشعه ها موجب جراعت در انسان می شود. کسانی که Little Boy را ديدند اغلب مي گويند خورشید دیگری را در آسمان دیدیم. وقتی Little Boy منفجر شد حرارت و نور منتشر شده از آن خيلی قوی تر از بمب های بود که تاکنون ديده شده بود.
فشار و حرارت ناشی از Little Boy بيشتر خانه ها و ساختمان ها را در شعاع يک و نيم مايلی نابود کرد. اين فشار و حرارت وقتی به کوههای اطراف هيروشيما برخورد کرد. موجب reflected شد و باعث برگشت دوباره اين فشار به سمت شهر شد و اين بيشترين ميزان خسارت را به وجود آورد.
امواج رادیو اکتیو radiation توليد شده به وسيله اين بمب مشکلات طولانی مدتی برای کسانی که در معرض ان بودند به وجود آورد. تعداد زيادی از مردم در انتها همان سال مردند. و خيلی از مردم در طول سالهای بعد دچار مشکلات ژنتيکی و معلوليت و ناتوانی جنسی شدند. خیلی ها هم توانایی بچه دار شدند را از دست دادند.
در نتيجه اين بمب تا آخر همان سال( ۱۹۴۵ ) ​تخمين زده می شود که ۱۴۰۰۰۰ نفر که بیشترین شان دآنش آموزآن سربازان و همچین کره های که در کارخانه های ژاپنی کار می کردند کشته شدند. ولی در کل تعداد تلفات اين بمب ۲۰۰۰۰۰ نفر تخمين زده شده است.



Little Boy (left) and Fat Man (right)


چرا به اين بمب پسر بچه (Little Boy ) گفته مي شود.

بمب اتم دومی که در Nagasaki فرود آمد و مرد چاق (Fat Man ) نام داشت. ابعادی خیلی بزرگتر از(Little Boy ) داشت. با وجود آن میزان انرژی تولید شده به وسیله بمبی که Nagasaki فرود آمد خيلی بيشتر از (Little Boy ) بود ولی ميزان خسارت وارده به شهر خيلی کمتر از هيروشيما بود. و اين به دليل موقعيت جغرافيايی آن شهر بود. تخمين زده ميشود که حدود هفتاد هزار نفر در انتها سال در شهر Nagasaki کشته شدند.


هر ساله مردم هيروشيما که اکنون به نام شهر صلح خوانده میشود راس ساعت هشت صبح در کنار Atomic Bomb Dome درو هم جمع مي شوند. و برای کشته شدگان اين حادثه دعا مي خواند. راس ساعت هشت و پانزده به دليل اينکه انفجار اين بمب يک دقيقه طول کشيد يک دقيقه سکوت اعلام مي شود . ابتدا شهردار هیروشیما حلقه گل به روح بازماندگان تقدیم میکند. به دنبال آن بازماندگان این حادثه و نخست وزیر و دیگر شخصیت های شرکت کننده در مراسم بابه روح بازماندگان حلقه گل تقویم می کنند.



هر ساله در کنار Atomic Bomb Dome مردم با روشن کردن شمع یاد و خاطره گشته شدگان این حادثه را گرامی می دارند و برای صلح و آرامش در دنیا دعا می کنند.


بنای ياد بود Satoko دختر ۱۳ ساله که برا اثر سرطان خون در گذشت.ژاپنی ها باور دارند هر کس ۱۰۰۰ تا Origami درست کند به آروزیش می رسد.مادر Satoko برای نجات جان دخترش با جدیت شروع به ساختن Origami کرد. ولی متاسفانه وقتی تعداد Origami ها به هفتصد رسید . دخترش فوت کرد.



فانوس های کاغذی که دعا و آروزی صلح برای روی آنها نوشته شده است.



ساعت مرکز خرید SOGO که امروز فقط شعار صلح صلح خواند.


شمع های که در کنار گنبد اتمی به یاد و گرامی داشت گشته شدگان روشن شده بود.


پرنده های صلح

زمانی که بمب منفجر شد درجه حرات به ۴۰۰۰ درجه رسید بورد مردم برای فرار از این دما وحشتناک خودشان را به رودخانه پرتاپ می کردند ولی متاسفانه در حرارت بالا آب ذوب می شدند. تمامی ۵ رودخانه ای که در اطراف هيروشيما هست پر از جسد کشته شدگان بود.

مردم هيروشيما هر ساله به منظور گرامی داشت ياد اين افرادی که در آب داغ سوختند. فانوس های روشن که روی آنها دعا و آروزشان نوشته شده را روانه رودخانه هيروشيما مي کنند.

در کنار این مراسم نمایشگاهی از عکس های شکنجه در چین برپا بود. که بسیار درد آور بود.قلب بزرگی از گل که توسط ناشنوایان چینی در کنار این نمایشگاه .


مشعل صلح که تا زمان برطرف شدند خطر بمب اتم در جهان روشن خواهد ماند. گنبد بمب اتم به خوبی از داخل آن قابل دیدن هست.
گفته مي شد تا ۵۰ سال هيچ گياهی در اين شهر نخواهيد روئيد. ولی به فاطله فقط چند ماه اولين گياه سر از خاک بر آورد که اين موجب اميدواری و شادی مردم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

Lilypie 3rd Birthday Ticker