۱۰/۱۳/۱۳۸۳

سال نو Oshogatsu





عکسی رو که آن بالامی بيند بهش می گويند Κadomatsu که يکی از decoration هايی هست که از بامبو تهیه میشود و تو راهروهای ورودی برای سال نو از آن استفاده می کنند.روز سال نو در جاپن روز خيلی مهم محسوب ميشود. که با آروزی موفقیت وشادمانی در طول سال آغاز می شود. جاپنی ها ضرب المثالی دارنند که می گويند روز سال نو روزی هست که برنامه شما ریخته می شود برای سالی که ميآيد. (آميدوارم درست ترجمه کرده باشم.) البته در زمانهای قدیم روز سال نو را فقط برای دعوت خدايان جشن می گرفتند.


تعطیلات سال نو در جاپن از ۲۸ دسامبر آغاز و تا ۶ ژانويه ادامه دارد. در اين تعطيلات جاپنی ها برخلاف سایر تعطیلات بيشتر وقت خود را با خانواده سپری می کنند. هفته آخر سال را که به آن Osoji می گويند خانواده های مشغول تميز کردن زير و بم خانه هستند. تمامی خانه اعم از داخل خانه و بيرون خانه به دقت تميز می شود و وسايل غير قابل مصرف به بيرون از خانه برده می شود. چيزی شبيه به خانه تکانی سال نو در ايران.
يکی از آداب و رسوم سال نو در اين کشور رفتن به Temple عبادتگاه مذهب Buddhism و يا Shrine عبادتگاه مذهب Shinto هست. بخش عمده مردم اين کشور متعقل به اين دو مذهبی هستند. فقط بخش خيلی خيلی کمی از مردم مسيحی و يا مذاهب ديگر دارنند. هر چند در اين کشور به طور خيلی جديدی کريسمس جشن گرفت می شود و شايد اکثر مردم نداند که روز کريسمس ۲۵ دسامبر هست جز آن عده خيلی کم که مسيحی هستند. کلا کريسمس در جاپن يعنی جشن و مراسم سال نو در اول ژانويه .
يکی از نکات خيلی جالب در مراسم سال نو اين هست که خانواده ها ( صد البته خانم خانه) در روزهای آخر سال به مقدار خيلي زيادی غذا می پزنند و برای روز های اول سال نگهداری می کنند. تمامی جاپنی ها در سه روز یا حتی هفته اول سال غذای سرد می خورند و زنان به هيچ وجه به آشپز خانه نمی رونند. در واقع سه روز اول سال روز استراحت زنان جاپنی هست.
نمونه ای از غذا هايی را که جاپنی ها در روزهای اول سال نو می خورند را درپايين ببنيد.




يکی ديگر از نکات جالب در مراسم سال نو يک نوع بازی هست به نام Hanetsuki که چيزی بدمينتون هست البته بدون تور. راکت اين بازی که الان ديگه خيلی محبوب نيست در بين جاپنی به
hagoita معروف هست و توپ آن هم به نام hane .


هیچ نظری موجود نیست:

Lilypie 3rd Birthday Ticker