۳/۰۴/۱۳۸۴

از دیکتاتوری تا دموکراسی

فکر کنم خيلی از شما اين خبر که روابط ژاپن و چين تيره تر شد را خوانده باشيد . من اين رو قبلا تو يوميوری شيمبون ديده بودم همش دلم ميخواست در موردش بنويسم. ولی نتوانستم جای را پيدا کنم که بهش لينک بدم حرف بدون لينک هم اين روزها که خودتون ميدونيد.
چيزی رو من بعد از خواندن اين خبر روش فکر کردم و ديدم شايد بد نيست اين جا بنويسم اینکه این آقای جونيچيرو کوايزومی نخست وزیر جاپن ( که من بخاطر موهای بلندش بهش در این وبلاگ میگویم دراز گيسو) از وقتی که امده سر کار به شدت داره به شدت آتيش می سوزنه.دنیا هم عین خیالش نیست.
از وقتی که این دراز گیسو به سرکار آمده تا حالا چندین بار این طرح را که باید ارتش آمریکا را از اوکیناوا بیرون کنند و در قانون اساسی کشور دست ببرند. را بارها به گنگره برد و هر بار هم رای منفی گرفته.حتما میدانید که این کشور بعد از شکست در جنگ با آمریکا طبق قانون اساسی اش نمیتوانه از خودش ارتش داشته باشه و حفاظت از کشور به عهده ارتش آمریکاست.حالا این دراز گیسو هی میگه چرا ما خودمون ارتش نداشته باشیم. چرا آمریکا جهان خوار؟! گروه مخالفش هم میگویند ما نیاز نداریم درصد زیادی از بودجه کشور را برای آموزش ارتش ٬اسحله و بمب و تانک و چی و چی بدهیم بعد هم معلوم نیست که آیا بتوانیم به خوبی ارتش آرمریکا از کشورمون محافظت کنیم.همین طرح خیلی خوبه. اما دراز گیسو میگه پس غرور ملی مون چی میشه؟!!
حالا داراز گیسو که بارها هم تاکید کرده جاپن باید برگرده به اقتدار گذشتش٬ برای این که بتوانه برنامه هاش رو پیش ببره داره یواش یواش احساسات ناسیونالیستی مردم جآپن را که به نظر من خیلی خیلی برای دنیا خطرناک هست رو تحریک میکنه. انجوری که من نسبت به سالهای اول آمدنم به تا حالا دارم حس میکنم ٬ این ایده داره یواش یواش تو مردم جا میافته.
یکی دیگر از کارهای این دراز گیسو عوض کردن محتوی کتابهای تاریخ مدارس هست.
کسانی که در این کشور هستند میدانند با وجود ریخته شدن دو بمب اتم در این کشور اما مردم از کشور آمریکا متنفر نیستند البته نسل جدید که عاشق آمریکا هم هستند.یا مردم نسبت به تنفر چینی ها و کره ها خیلی مهربانه برخورد میکنند و این تمامش بر میگرده به سیستم آموزشی و محتوی کتابهای درسی که بچه ها را همون اول با کینه و بغض بار نمی یاره. که حالا این داراز گسیو من داره یواش یواش این سیستم رو هم عوض میکنه.
یکی دیگر از کارهای که دراز گیسو خیلی اصرار به انجامش هم داره رفتن به معبد کشته شدگان جنگ هست. حتما خبر داريد که همين کشور آرام و مودب در جريان جنگ چه بلای بر سر کشورهای چين و کره آورد. هنوز خيلی از چينی ها و کره ها از مردمان اين جا متنفر هستند. من خودم وقتی بعضی وقتها تو کتابی ماجراش رو میخونم واقعا موهای تنم سیخ میشه.
هر چند دراز گسیو نازنین با فرستادن دویست سیصد تا سرباز به عراق و همدلی و همکاریش با آمریکا در ظاهر نشون داده. اما آرام آرام داره برنامه هاش رو پیش می بره.البته فکر نکنید خیلی هم از آمریکا حساب می بره ها الان نزدیک به یک سال و نیم هست به بهانه ای واقعا بهانه که گوشت گاو امریکا مشکل داره و آلودهست ٬خرید گوشت گاو از آمریکا را قطع کرده و این به اقتصاد آمریکا لطمه زده. تا جایی که این خانم بد اخلاق رایس چند ماه پیش آمده بود این جا ( خبر دارید که خانم رایس تشریف می برند کشورهای دیگه از چه موضع بالا و با چه تحکمی حرف میزنند) با موش مردگی چندین با از وزیر کشاورزی این جا درخواست کرد که دوباره از آمریکا گوشت بخرد. ولی با جواب بسیار سرد و خشک مواجه شد. خانم رایس از رور نرفت موضع را مستقیما با خود دراز گسیو در میان گذاشت که به نظر من آن هم با لحن نه چندان خوب گفت وزیر کشاورزی که گفت ما از استرلیا گوشت میخریم.

حالا دلیل من از این همه مقدمه چینی این بود که بگم این کشور یه کشوری هست که دموکراسی داره.رابطه خوبی هم با آمريکا داره کشور چین هم یه کشور دیکتاتوری هست. با وجود این که کشور جاپن عملا داره زور میگه و رفتن به معبد کشته شدگان جنگ همانطوری که روزنامه چینی نوشته دقیقا مثل رفتن صدر اعظم آلمان به پناهگاه هيتلر و تجلیلش از رژيم نازی هاست و این کار سر وصدا دنیا رو در می یاره با بی تفاوتی تمامی کشور ها از جمله آمریکا مواجه شده.
تو ماههای قبل هم بارها بارها مردم چین بر علیه این اقدام کشور جاپن که داره محتوی کتابهای درسی را عوض میکنه٬ تظاهرات کردن به سفارت جاپن تو آن کشور سنگ زدن پرچمش رو آتش زدن و خیلی شلوغ بازی های دیگه.ولی از آنجایی که تو کشور چین برگزاری هر گونه تظاهرات ممنوع هست و تمامی تظاهرات را دولت برگزار میکنه نه تنها دولت جاپن بلکه تمام دنیا با دید ریشخند به آن نگاه کردند و حتی دولت جاپن خواستار عذرخواهی دولت چین هم شد.حالا مقایسه کنید همین کار جاپن تو یه کشور دیگه اتفاق بیفته کشوری که با آمريکا رابطه نداره یا به برنامه هایش به ضرر منافع آمریکا یا دنیا هست. راحت میتوانید حدس بزنید چه اتفاقاتی میتوانه بیفته.خلاصه این حرف که وقتی کشوری دیکتاتوری هست هر بلای هم سرش بیاید اگر نفع کشور دیگه در آن باشه ازش حمایت میکنه اگر نفع کشور دیگه در آن نباشه به همین دلیل ساده به تمامی حقوق قانونی آن کشور هم چشم می پوشه دقیقا عین مورد چین که الان اقتصادش برای همه کشورها از جمله پوشاکش برای اروپا و کل اقتصادش برای آمریکا خطر بزرگ محسوب میشه. به چه راحتی حتی خبرهای را که از چین در مورد اعتراضات مردم نسبت به این حرکت کشور جاپن هم میشه را با بی تفاوتی گاهی با طنز که خبرنگار دولتی و مواجه بگیر بهتر از این خبر نمیده بایکوت میکنند. حالا ربطش بدهيد به ايران و مسائل مربوط به​ آن.
برای روشن شدن ذهن دوستان هم بگم این کشور شهید پرور جاپن با داشتن تقریبا هیچ نفتی و گازی دارای چندین نیروگاه هسته ای هست.( دقیقا تعداش رو نمی دونم) و تمامی منابع انرژیش رو از نیروگاه هسته ای تامین میکنه. سازمان NPT هم بیشترین هزینه و تعداد بازرسی رو از همین کشور به عمل میآِروه .شاید میدونه که بمب اتم این جا هم همچین کم خطر برای دنیا نیست.
اما دولت ایران با یک نیروگاه هسته ای نیمه کاره بوشهر اصرار شدید داره که حتما اول غنی سازی کنه بعد نیروگاه بسازه .یکی نیست بپرسه خود این مواد غنی سازی شده را بدون نیروگاه میخواهی چی کار کنی. با تمامی دنیا هم سر جنگ داره.تقریبا با هیچ کشوری هم رابطه خوبی نداره بعدش نمی دونم چرا این همه قسم آیه میخوره دنیا بارو نمیکنه که اینها بمب اتم نیمخواهند فقط چون نفتشون ممکنه زود تمومشه بی پولشن نیروگاه هسته ای میخواهند. انتخابات آزادش هم که !!!!خب دنيا بايد باور کنه ديگه آزاد هست.
یه خاطره هم بهتون بگم ما رفته بودیم FIJI فکر کنم دیگه خیلی به ایران دور باشه. هر دو تا مون مریض شده بودیم افتادیم تو هتل هیچ جا نرفتیم یه روز گفتیم حالا که حال نداریم را بریم یه تاکسی بگیریم یه کم بچرخیم این همه را اومدیم. خلاصه راننده تاکسی ما را چند جا برد تو این مدت یه کم با هم صحبت کردیم و این که از کجا اومدیم و اصلمون از کجا هست و این حرف خلاصه طرف فهمید که ما ایرانی هستیم یه دفعه کلی مهربون شد و گفت السلام العلیکم برادر من مسلمان هستم واز این حرفها که ما خب کلی تعجب کردیم. خلاصه از شوهرک پرسید که چی کاره هستی؟ آن هم جوابش رو داد آقا هم نه گذاشت نه برداشت گفت از این دانشمندان بمب اتمی هستی من خیلی بهت افتخار میکنم ایران کشور مسلمان هست خیلی خوبه داره بمب اتم می سازه کشورهای مسلمان باید حتما بمب داشته باشند. خلاصه ما که کف کردیم هم از حرف این اقا هم این قسم ابوالفضل دولت ایران رو که طرف تو آن سر دنیا هم بارو نمیکنه.همین دیگه

هیچ نظری موجود نیست:

Lilypie 3rd Birthday Ticker