۳/۱۶/۱۳۸۴

متنی متفاوت از کامنت

من خودم وقتی وبلاگی رو می خونم. تمامی کامنت هایش را هم می خوانم٬دقیقا مثل وقتی که تو بحثی شرکت می کنید وبه نظرات دیگران گوش می دهید. البته اگر موضوعی از نظر من جدی یا مهم باشه٬ علاوه براین که تک به تک کامنت هاش را به دقت مي خوانم اگر کسی نظر جالبی هم داده و وبلاگ داره سر نخ وبلاگش را بگيريم و باهاش آشنا بشم. خيلی از دوستان وبلاگی را که هم دارم از این طریق پیدا کردم.
تو اين وبلاگ خوانی هم به وبلاگهای برخوردم که تمامی کامنتهاش به زبان انگليسی بود. با اين که متن وبلاگ به زبان فارسی بود خود نويسنده هم به تمامی کامنت هاش انگليسی جواب داده بود. داشتم فکر مي کردم اگر وبلاگ فارسی هست خب دیگه کامنت غیر فارسی چیست؟!
اگر وبلاگ فارسی مي نويسیم که با خواننده فارسی زبان ارتباط برقرار کنیم. اگر قرار باشد تمامی کامنت ها غیر از فارسی باشد٬ خب تکلیف کسی که آن زبان کامنت را بلد نیست چی هست؟!اصولا هدف نویسنده از داشتن وبلاگ فارسی چی هست؟! جالب این که خيلی ها از اين وبلاگ ها وبلاگ انگليسی یا به زبان دیگر هم داشتند. که اين سوال برای من پيش آمد که خب اين اصولا چرا وبلاگ فارسی داره ؟!!
به نظرم خيلی جالب نيست که آدم وبلاگ به يک زبانی داشته باشد ولی کامنت ها به زبان ديگری باشد.این جا ایراد به خواننده يا کامنت گذار ندارم. شاید خیلی ها نمی توانند فارسی تایپ کنند. بيشتر منظورم صاحب وبلاگ هست.
اين کار از نظر من مثل اين هست که شما عده ای را دعوت کنيد به شرکت در بحثی بعد خودتان با يه عده خاص با زبان ديگر در موردش بحث کنيد. در یک مهمانی فارسی زبان چند نفر با زبان دیگر حرف بزنند برای شرکت کنند گان در این مهمانی سوال پیش نمی آید اینها چی به هم میگویند؟!
برای اين که يه کم نزديکی بيشتر با بحث احساس کنيد.تصور کنید در يک وبلاگ انگليسی زبان شما کامنت فارسی داشته باشيد٬ نويسنده هم با زبان فارسی به شما جواب بدهيد به نظر من که خيلی قشنگ نيست. ویه جوری توهین به خوانندگان آن وبلاگ هست.
فکر کنید تمامی کسانی که خارج از ایران هستند خب کم و بیش با زبان کشوری که در آن هستند٬ آشنا هستند. حالا مثلا آنی که در آلمان هست تمامی کامنت هاش آلمانی باشد تکلیف منی که آلمانی بلد نیستم این وسط چیست؟!!
جالب اين هست که چند وقت پيش تو وبلاگی خواندم که نويسنده خيلی ناراحت بود که چرا مهاجران جدید به خارج از ايران با زبان فارسی حرف نمیزنند و يا خيلی با لهجه حرف ميزنند . اما خودش وبلاگ فارسی دارد با کامنت های به زبان دیگر تمامی کامنتها يش را با زبانی غير از فارسی جواب ميدهد. شما اين را به چی تعبير مي کنيد؟!!

هیچ نظری موجود نیست:

Lilypie 3rd Birthday Ticker